Translate This Page

Kalau bersin cakap apa??

Friday, July 20, 2012

Assalamualaikum, pernah tak korang baca artikel kenapa perlu mengucapkan Alhamdulillah selepas bersin?? hehe kalau pernah baguslah...Tapi kat sini aku mahu sharekan sedikit petikan artikel tersebut:

Google pic



KENAPA PERLU SEBUT ALHAMDULILLAH SELEPAS BERSIN??

Semasa kita bersin, selain menghembus kotoran dalam hidung, secara refleks otot-otot yang ada di muka kita menegang, dan jantung kita akan berhenti berdenyut atau berhenti berdetak untuk sementara. 

Setelah selesai bersin maka jantung akan kembali lagi berdenyut ataupun akan berdetak kembali. Oleh sebab itu, dalam agama Islam kita disarankan untuk mengucapkan kalimat pujian kepada Allah iaitu "Alhamdulillah" ataupun bermaksud "Segala Puji bagi Allah", kerana jantung kita sudah kembali berfungsi seperti biasanya atau normal, setelah istirehat sejenak disebabkan oleh bersin kita tadi.

Allah memberikan peluang untuk kita bernafas di bumi pinjaman ini lagi. Cuba bayangkan kalau jantung kita berhenti berdenyut selepas bersin tadi? Nauzubillah.


see, kita boleh nampak logiknya di situ kan? =)

UCAPAN/DOA KEPADA YANG BERSIN:

Orang yang bersin : sebutlah Alhamdulillah [segala puji bagi Allah]

Orang yang mendengar ucapan Alhamdulillah: perlulah menjawab Yarhamukallah [semoga Allah merahmatimu]

Orang yang bersin tadi menjawab kembali: Yahdiina Wayahdi Kumullah

Jika bersin lebih daripada 3 kali, mungkin ini adalah penyakit maka yang mendengar tadi sebutlah:

Afakallah [semoga Allah menyembuhkan kamu]




Sumber: MynameisAsri
             Halaqah.net


Sebut betul-betul ye doa tu...hehe...Selamat beramal...=)


p/s: ada sesiapa tahu makna Yahdiina Wayahdi Kumullah?? tolong share ye...tq =)

11 172 Love this entry

  1. thanks share yahhh....
    da de maklumat baru ini nie...

    ReplyDelete
  2. thank for the info..selamat berpuase..haaaasyeeemm..terbersin pulak... HAHA

    ReplyDelete
  3. bau meggi la... haaasyeemmmm ~ eh ? kak bl tak puasa ke ? hahahahaha selamat berpuasa...

    ReplyDelete
  4. @Fariq

    cuba sebut balik ape cikgu cakap...praktis eyhh

    hachummm!! alhamdulillah...cepat awak kena jawab ape?? kikiki

    ReplyDelete
  5. @zakirul rahim

    selamat berpuasa juga...hepp kena cakap ape tadi lepas bersin?? kehkehkeh

    ReplyDelete
  6. @Pejuang Cinta

    eyhh akak makan benda lain..nape bau megi plak nih...muahahah, kantoii dahh.. >.< kihkihh

    ReplyDelete
  7. Haha. Thanks for the info! Entahlah. Sya pon x tau. Anyway, dah follow sini! Tolong follow balik? >_<

    ReplyDelete
  8. @Norashiqin Kamaruzaman
    Yarhamukallah.. hehe. dari darjah 1 dah blaja ni.. hehehe..

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

•❤•MY PROFILE•❤•

My photo

Norashiqin Kamaruzaman LinkedIn | Personal Blog | Business |Tips & Tutorials | Travel | Food | Review | Environmental Health & Safety | UiTM Puncak Alam | knorashiqin@gmail.com